Mielőtt fejest ugranál a találati listák élén versengő marketing ügynökségek ajánlataiba, állj meg egy percre és tedd fel magadnak a következő kérdést:

Mit jelent számomra a marketing?

Fortélyos vevőcsalogatókat? Jól felépített kampányokat? A bevételeim növekedését?

Céged múltjától, piaci pozíciójától és egyedi céljaitól függetlenül két fontos alapkőről sosem szabad megfeledkezned: ügyfeleid szempontjairól, igényeiről illetve arról, hogy vállalkozásodnak hosszú távon is életképesnek, piacképesnek és fenntarthatónak kell maradnia.

Elsősorban olyan szakemberre/szakemberekre van szükséged, akik

– ügyfélközpontú szemlélettel illetve

– jó stratégiaalkotási képességgel rendelkeznek.

+ képesek vízióban, előrelátóan gondolkodni!

“A jövő azoké, akik meglátják a lehetőségeket, mielőtt azok nyilvánvalóvá válnak.”

John Sculley

„Igen, erről már hallottam – jegyezheted meg magadban – de hogyan tovább?”

Mi a cél?

Mit szeretnék elérni? Hová tartok? Talán még nincs is konkrét elképzelésed arról, hogy pontosan milyen feladatra keresel szakembert, de ez teljesen rendben van, éppen ezért fordulsz ügynökséghez. A lényeg, hogy az irányt ismerd.

Ha nagy vonalakban sikerült megfogalmaznod a célodat, vedd számba a rendelkezésedre álló anyagi és humán erőforrásokat. Ne feledkezz meg arról, hogy vállalkozásod egyedi jellemzői, esetleg speciális termékei vagy szolgáltatásai szerepet játszhatnak a marketingtevékenység tervezése során, ezért fontos felmérned, hogy például a stratégia felépítése igényel-e speciális szakmai ismereteket. Általában igen, és egy jó fokmérő az ügynökség alkalmatosságának felmérése szempontjából, ha monitorozzuk azt, mennyire ért a szakterületünkhöz vagy éppen milyen mélységben méri fel üzleti működésünket, specifikációinkat a kérdésfeltevései során.

Gyakran hallhatod, hogy a jó marketinges bármit elad, de azért talán te is érzed, hogy az arcpakolás és az életbiztosítás, a fűrészáru és a filmcsatorna-előfizetés értékesítése itt-ott hangyányit eltérhet.

Kiemelkedő eredmény elérése másképp nem is lehetséges, csak ha partnerként működsz együtt a marketing ügynökséggel, hiszen ahhoz, amit te csinálsz, jó eséllyel te értesz a legjobban, viszont az ügynökség pedig tudja azt, hogyan építsen rá olyan sikeres marketing stratégiát, amely hosszú távú jövedelmezőséghez és fejlődéshez vezet téged és a vállalkozásodat. 

Az a néhány perc, amit a fenti szempontok áttekintésére szánsz, meg fog térülni, a kérdésekre adott válaszaid nagy segítségedre lesznek a marketing ügynökség keresése, illetve később a döntés során is.

Fontos az első benyomás?

Ejtsünk néhány szót az első benyomásról.

Az ember általában kívülről, külső jellemzőktől indul, mikor véleményt alkot valakiről, valamiről. Éppen úgy, mint amikor narancsot válogatunk a zöldséges ládák rácsos falai között.

Mikor felkeresed egy marketing ügynökség weboldalát, valószínűleg jól megtervezett marketing eszközökkel vezetnek majd egyik ponttól a másikig.

Ha nyitva tartod a szemed, időközben megismerheted az ügynökség kommunikációját, felmérheted igényességét (például megjelenés, nyelvhasználat terén). Érdemes alaposan megfigyelned az utat, amit bejársz. Logikus? Jól követhető? Gondolj csak bele! Amit látsz, az éppen az, amire számíthatsz.

“Soha nem lesz második esélyed arra, hogy megtedd az első benyomást.”

Andrew Grant

Egy valamirevaló ügynökség a jól csengő, üres ígéretek hangoztatása helyett inkább arra fordít időt, hogy eloszlassa a bizonytalanságot, hogy a lehetséges ügyfeleit felkészítse, tanítsa az igényeik megfogalmazásához, döntéseik meghozatalához pedig szükséges és hasznos információkkal lássa el őket.

Ez azért lényeges, mert a hosszú távú, hatékony együttműködés alapja a bizalom. Nagyon fontos, hogy olyan partnert válassz, akitől mindig korrekt tájékoztatásra számíthatsz, sőt! Olyat, aki nem csak benned, hanem az ügyfeleidben is bizalmat ébreszt majd.

Csapatban az erő!?

Ebben a mai, szerteágazó ismereteket követelő világunkban egyes részfeladatok sokszor nagyon eltérő személyiséget, nagyon eltérő szaktudást igényelnek, ezért szoktunk csapatban dolgozni.

Egy marketing ügynökségnek is megvannak a saját stratégái, harcosai, fegyvernökei, így képes többféle igényt magas szinten kielégíteni. Ha alaposan megfigyeled, egy jól szervezett ügynökség élén általában találsz egy embert, aki tisztában van saját és kollégái képességeivel és határaival, aki jó érzékkel találja meg az adott feladatra legalkalmasabb szakembert, ezért mikor marketing ügynökséget keresel, a cég eredményei mellett érdemes szemügyre venned az ügynökséget vezető személy kvalitásait is. 

Persze nem mindenki dolgozik csapatban, az is elképzelhető, hogy valaki több területen is jeleskedik, de azért mindig egészséges óvatossággal mérd végig azt, aki előre, gondolkodás nélkül bármilyen feladatot elvállalna. Ne a költségek csökkentését tartsd szem előtt, ne a marketingen akarj spórolni, inkább arra törekedj, hogy a rendelkezésre álló keretedet a lehető leghatékonyabban használd fel.

Mit várhatok, mit várjak el egy marketing ügynökségtől?

 

Ezt könnyebben végiggondolhatod, ha az adott ügynökséget például egy személyként képzeled magad elé.

Az első és legfontosabb, hogy stratégia alapon, ROI fókusszal gondolkodjon. Mit jelent ez? Azt, hogy a marketingbe invesztált anyagi erőforrásaid a vállalkozásod bevételeinek növekedését jelentsék, méghozzá a fejlődést biztosító profitráta mellett.

Marketing ügynökség ROI fókusszal.

Korábban már említettem a stratégiaalkotás fontosságát. Akár gyors eredményekre, akár kiegyensúlyozott növekedésre törekszel, vállalkozásodnak jól átgondolt tervekre, megfelelően megválasztott marketing eszközökre van szüksége. Még akkor is nézd meg, hogy egy marketing ügynökség stratégiában gondolkodik-e, ha most csupán egy apróbb projekttel bízod meg és stratégiai tanácsadását éppen nem veszed igénybe. Miért? Azért, mert ebből szűrheted le, hogy milyen stabil szakmai alapokon áll.

Persze számos más szempontot is figyelembe kell még venned. Partnerednek – általános műveltsége és saját szakterületén szerzett tudása mellett – rendelkeznie kell megfelelő mennyiségű és minőségű tapasztalattal, jó tájékozódási képességgel, amelyek lehetővé teszik számára, hogy a részletekben rejlő potenciált meglássa.

Legalább ilyen fontos, hogy a választott ügynökség gyorsan és kreatívan alkalmazkodjon a különböző helyzetekhez, kihívásokhoz, így segítve téged egy dinamikusan változó piaci környezetben.

Ha partnered az előző pontoknak megfelel, az azt jelenti, hogy most már van stratégád, felfedeződ és hullámlovasod, ez azonban még mindig nem elegendő. Szükséges az is, hogy a kiválasztott marketing ügynökség a tervezés mellett a kivitelezés terén is helyt álljon, tehát megfelelő kapacitású szakértő csapattal vagy megbízható együttműködő partnerekkel rendelkezzen.

De vajon honnan tudod, hogy az adott ügynökség tényleg bír-e azokkal az értékekkel, melyeket mutatni igyekszik?

A válasz: biztosan sehonnan

Természetesen támpontot jelenthetnek az egyes csapattagok végzettségei, különböző szakmai elismerései, a korábbi megbízók ajánlásai, illetve fiatalabb ügynökségek esetében – melyek értelemszerűen kevesebb referenciával rendelkeznek – a cég publikációi, videói, nyilvános megjelenései segíthetnek a választásban.

Azt már valószínűleg Te is érzed, hogy ha jól szeretnél marketing ügynökséget választani, időt kell szánnod arra, hogy a jelöltjeidet közelebbről is megvizsgáld.

Ne hagyd, hogy átverjenek!

 

Rengeteg olyan ember van, aki csalódott valamely marketing ügynökségben, mert az ígéreteiket részben vagy egészben sem teljesítették. Repkedő rakéták, villódzó csillagok vagy álomszerű ígéretek, amelyek hallatán még Brian Tracy is elismerően kacsint? Mind stoptáblaként állítsanak meg a döntési folyamat országútján, ahol ilyen esetekben inkább kanyarodj le és keress más útvonalat, mert a csalódás szinte garantált.

Manapság gyermeki egyszerűséggel lehet képkivágott „eredményeket” hamisítani Facebook vagy éppen Google hirdetésekből eredő óriási sikerekről. A haverok vagy fake accountok bármikor lelkesen adnak 5 csillagos véleményt a kívánt platformokon.

Fontos leszögezni, hogy a rengeteg kókler és átverni igyekvő marketingesek mellett, vannak igenis remek és becsületes szakemberek, ügynökségek. Vannak olyanok is, akik a legnagyobb jószándékuk ellenére is átlagos vagy éppen gyenge minőséget nyújtanak. Mivel a piaci igény meglehetősen nagy, ezért a szolgáltatók diverzitása is magas. Teljes bizonyossággal nem állapítható meg egy ügynökség alkalmatossága vagy éppen alkalmatlansága, viszont jelentős kockázatokat kerülhetsz el, ha megfelelő körültekintéssel jársz el választásod során.

Bizalom

 

Ne feledd, hogy marketing ügynökség választásakor vállalkozásod jövőjét helyezed valaki más kezébe, legalábbis részben egészen biztosan.

Miközben az ügyfelek megszerzésére, profitra, vállalatod növekedésére koncentrálsz, gondolj a lehetséges kockázatokra is, hogy bizonyos fokig vállalkozásod megítélése az általad választott ügynökség munkáján múlik.

A közös hang megtalálása és a gördülékeny kommunikáció elengedhetetlen ahhoz, hogy marketing ügynökségi partnered megismerje és megértse motivációid, ambícióid a vállalkozásod kapcsán, hiszen így képes a legnagyobb hatékonysággal segíteni céljaid elérésében.

Győződj meg arról, hogy a kiválasztott ügynökség rendelkezik-e megfelelő rálátással, felkészültséggel, képes-e megérteni a piacodat, problémáidat, motivációidat és céljaidat, valamint együttműködéséhez felelősségtudat és ambíció is társul-e.

Az igazság a részletekben rejlik

 

Miközben a lehetséges jelöltek tartalmait, referenciamunkáit nézegeted, a szaktudás, tapasztalat és képességek mellett figyelj a részletekre is.

Ne csak azt lásd, hogy az adott ügynökség mikor, mit, miért, milyen csatornán keresztül kommunikál, hanem figyeld meg azt is, hogy milyen módon teszi ezt!

Például kihasználja-e a nyelvi kifejezőeszközök sokszínűségét? Tisztelettel beszél-e? Rendelkezik-e azzal a komolysággal vagy éppen lazasággal, amire szükséged van?

Vajon képes lesz megragadni jövőbeli ügyfeleid figyelmét? Szélesebb rétegeket is megszólít? Rendelkezik saját, egyedi hanggal? Fantáziával? Esetleg humorral?

Egy marketing ügynökségnek sokféle képességet és ismeretet kell birtokolnia, stratégiai tervezéstől a tartalomgyártáson keresztül a kampányok menedzseléséig számtalan feladatra kell megoldást nyújtania. Természetesen mindenkinek vannak erősségei, olyan kedvenc területei, melyeken otthonosabban mozog, értelemszerűen elsősorban ezeket kínálja fel neked.

Ha mégis bizonytalan vagy, nehezedre esik választani a lehetséges partnerek közül, tedd fel a kérdéseid, kérj konzultációt! Ennek lehetőségét nagy valószínűséggel minden ügynökség felajánlja majd, élj vele bátran!

Sokkal magabiztosabban dönthetsz egy partner mellett, ha személyesen is meggyőződtél felkészültségéről, s nem utolsó sorban arról, hogy egy nyelvet beszéltek.

Záró gondolatok

 

Bevételeid alakulását, vállalkozásod renoméját, jövőjét nagy mértékben meghatározza, hogy kire bízod marketing tevékenységeid menedzselését.

Marketing ügynökségek garmadája áll előtted, amikor választani szeretnél. Döntésed meghozatala előtt mindenképp javasolt a korábban taglalt szempontok figyelembevétele.

Válassz felelősségteljes partnert, akiben megbízol. Válassz olyan kreatív, felkészült szakemberekből álló csapatot, mely jól felépített marketing stratégiával, gondosan megválogatott marketing eszközökkel és naprakész ismeretekkel támogat lehetőségeid kiaknázásában, üzleti céljaid elérésében!

Keress minket bizalommal!

 

Ha szeretnéd, hogy segítsünk online marketinged minőségi megvalósításában, vedd fel velünk a kapcsolatot!

error: Content is protected!
Share This